17 Mart 2017

17 Mart Dünya Uyku gününüzü kutlarız!

Uyku, yaşam için gereklidir ve vücudumuzun dinlendiği, tazelendiği önemli bir onarım sürecidir. Gelişen teknoloji ile birlikte insanlar uykuya yeteri kadar zaman ayırmamakta ve az uyumaktadır. Oysa sağlıklı bir yaşam için sağlıklı bir uyku vazgeçilmezdir. Yaşamımızın üçte birini uyuyarak geçiririz. Normal uyku süresi yaşla ve kişiden kişiye değişmektedir. Yeni doğanlar günde ortalama 16 saat uyurken, uyku gereksinimi 3-5 yaşlarında 11 saate, ergenlikte ise yaklaşık 9-10 saate inmektedir. Yetişkinler için normal uyku süresi ortalama 6-8 saattir. Yaşlılar ise genellikle daha erken yatıp erken kalkma eğilimindedirler. İleri yaşla birlikte uyku süresi kısalır ve yaşlılar uyanıklıklar ile bölünmüş bir uyku uyurlar. Ayrıca dinlenmemizi sağlayan uykunun derin uyku evresi yaşla birlikte azalır. Diğer bir deyişle, yaş ilerledikçe uyku kalitesi kötüleşir.

Gündüz sık sık uykunun gelmesi ve uyunmaması gereken yerlerde uyuklamak kişiyi iş ve özel yaşamında zor durumda bırakır. Gündüz aşırı uykululuk olarak nitelenen bu durum pek çok nedene bağlı olabilir. Bunların başında yeterli süre uyumamak gelir. Yetişkinler için normal uyku süresi 6-8 saattir. Dinlenmiş ve tazelenmiş uyanmak için herkes kendini iyi hissettiği kadar uyumalıdır. Az uyumak bankadan borç almak gibidir ve yeterli uyumamaya devam edildiğinde borç, faizi ile katlanarak artar.

Obstrüktif uyku apne sendromu ya da halk arasındaki adıyla uyku apnesi, en önemli gündüz uykululuk nedenidir. Genellikle orta yaşlı, kısa-kalın boyunlu ve hipertansiyonu olan obez erkeklerde görülür. Horlama, uykuda nefes durması, boğularak uyanma, sabahları dinlenmemiş kalkma ve gündüz aşırı uykululuk yakınmalarıyla seyreder. Başlangıçta televizyon seyretme, gazete okuma gibi pasif işlerde uyuklama olurken giderek araba kullanırken bile uyuklama başlar. Bu nedenle, uyku apne hastalarında trafik ve iş kazası riski 2-3 kat fazladır. Mutlaka doktora başvurup uyku testi yaptırılmalıdır.

 

Uykusuzluk (insomnia) diğer bir gündüz uykululuk nedenidir. Uykusuzluktan yakınanlar ya yatağa yattıklarında uykuya dalmada güçlük çekerler, ya da gece uyanıp yeniden uyuyamazlar. “Uyku hijyeni” kurallarına uyulmasına karşın 3 aydan uzun süredir uykusuzluk devam ediyorsa doktora başvurulmalıdır. Bunlar dışında gündüz uykululuğun vardiyalı çalışma, uykuda bacaklarda rahatsızlık hissi ve hareket ettirme isteğiyle seyreden uykuda periyodik hareket bozukluğu, uyku kalitesini bozan veya ağrıya neden olan kronik hastalıklar ve çeşitli ilaçlar gibi pek çok başka nedeni olabilir. 

Türk Toraks Derneği Uyku Bozuklukları ÇG

TEMİZ HAVA SOLUMAK HAKTIR

TWITTER

© 2017 Türk Toraks Derneği. Tüm Hakları Saklıdır