29 Kasım 2017

SİGARAYI BIRAKMAK İSTEYENLER, İŞTE SİZE BUNUN İÇİN BAZI İPUÇLARI! SİZ DE BIRAKABİLİRSİNİZ!

Kendi sağlığınızla ilgili en önemli birkaç karardan biridir sigarayı bırakmak. Hayatta bununla karşılaştırabileceğiniz az sayıda tecrübeniz olacaktır diyerek söze başlayalım.

Sigara bırakmak isteyenlere öncelikli önerimiz bırakma konusunda kararlı olmaları, kendilerine güvenmeleri ve destek için sağlık bakanlığı yada üniversite hastaneleri bünyesindeki bir sigara bırakma polikliniğine başvurmalarıdır. Sigara bırakmayı gerçekten isteyen herkes sigarayı bırakabilir. Çevrelerine baktıklarında binlerce örnek görebilirler.

Sigara bırakmada temel nokta kişisel kararlılıktır çünkü kendi kişisel bırakma kararı, motivasyonu ve çabası olmadan sigara bırakılamaz. Bugün için tüm dünyada uygulanan yöntem sigarayı bırakmaya karar vermiş kişilerde motivasyonel destek ve buna eklenen ilaç tedavisidir. Sadece ilaç tedavisi ile sigarayı bırakmak mümkün değildir. Hastaya mutlaka motivasyonel destek sağlanmalıdır. Her yıl kendi kendine sigarayı bırakanların oranı % 3 iken motivasyonel destek ve ilaç tedavisi ile bu oran % 50‘lerin üzerine çıkmaktadır.

İlk denemesinde başarısız olan insanlar asla bırakmaktan vazgeçmemeli ve mutlaka tekrar denemelidir. Birçok insan sonraki denemelerinde başarılı olmaktadır. Kimseye istemeden zorla bir şey yaptırılamaz. Ama isteyenler, şimdiki denemede olmasa da, bir sonraki denemede mutlaka bırakmayı başaracaklardır. İnsan hayatta her şeyi, hep ilk denemede mi yapıyor, başarıyor?! Sigarayı bırakanlar da ortalama birkaç deneme sonrası başarılı olmaktadır.

Az sigara içenler daha kolay bırakmaktadır. Çok sigara içenler de bırakır elbette ama doktor danışmanlığına daha çok ihtiyaç hissedebilir. Erkekler, kadınlardan daha kolay bırakır, zaten erkekler alışkanlıklarından daha kolay vazgeçerler. Kadınları zorlayan en önemli durum, iştah artışı ve kilo alma korkusudur. Bu nedenle doktor danışmanlığına daha çok ihtiyaç hissederler.

En etkili sigara bırakma yöntemi, sigarayı aniden bırakmaktır. Sigara azaltılarak bırakılmaz. Bıraktıktan  sonra da diyet ve spor çok önemlidir kilo almamak için.

Bırakma sürecine girince görsel uyaranların ortadan kaldırılması gerekir. Kişi sigara içmeye müsait ortamı görünce sigara içmek aklına gelir. Kül tablası, çakmak, sigara paketi gibi hatırlatıcı objelerin ya da ev içinde sigara içme alanları varsa ortadan kaldırmak önemlidir.

Çay, kahve içmek, yemek sonrasının hemen arkası sigara içme isteğini kışkırtır. Bu dönemi atlatmak için farklı aktivitelerle zaman geçirmek gerekir. Bunun için de diş fırçalamak ve su içmek etkili bir yöntemdir.

Sigara akla geldiğinde, içme isteği duyulduğunda aklı meşgul edecek bir aktivite bulmak da faydalıdır, örneğin bulmaca çözmek, resim yapmak gibi aktiviteler olabilir. Ama çoğu kişinin yaptığı gibi sigara yerine kuruyemiş yemek gibi aktiviteler tercih edilirse bu kısa sürede kilo alımına yol açabilir.

Esas önemli olan, kurtulmaya çalışılan şeyin bir katil, vücuttan ve sağlıktan çalan bir hırsız olduğunu kabullenmektir. Bunlar yapılırsa ilaç tedavisi ile de birleştirildiğinde tedavinin başarı oranı oldukça yükselir. 

Sigara bırakmada çeşitli bitkiler, bıktım otu, akapunktur, biorezonans, moraterapi gibi yöntemler bilimselliği kanıtlanmamış yöntemlerdir. Sigara içimini, tıpkı şeker hastalığı, yüksek tansiyon, verem gibi bir hastalık olarak kabul etmelidir ve bu hastalığın bilimsel bir tedavisi söz konusudur, bu bilimsel tedavi dışında uygulanan tedavilerin etkinliği şüphelidir. Bırakmak anlamında yapılacak tedavinin etkili ve bilimselliği katlanmış yöntemlerle yapılması tedavi başarı şansını artırır. Bilimselliği kanıtlanmış yöntemlerle uzun süreli bırakma oranları %50 civarındadır. Bilimselliği kanıtlanmamış yöntemleri deneyip başarısız olanlar tekrar bırakmayı denerler ki bu durum bırakma açısından zaman kaybına yol açar.

Sonuç olarak; bizler inanıyoruz ki siz de sigarayı bırakacak ve o sağlık dolu nefeslere kavuşarak kendinizdeki değişimle gurur duyup mutlu olacaksınız. Haydi tütünsüz günlere doğru !

 

TEMİZ HAVA SOLUMAK HAKTIR

TWITTER

© 2017 Türk Toraks Derneği. Tüm Hakları Saklıdır